29/08/2019 : RALLY VAN KASTERLEE : verslag door Han De Bock

THE SPEED WAS OK, BUT THE CORNER WAS TOO TIGHT.
Afgelopen weekend verscheen SRP-Racing aan de start van de Short Rally Kasterlee, de thuiswedstrijd van copiloot Han De Bock. Samen met zijn piloot Stefan Van Craenenbroeck waren ze gebrand op een goede uitslag en wilden zij het hoge ritme uit de vorige wedstrijden meteen doortrekken.
Wederom geen gemakkelijke opgave met o.a. de ongenaakbare Piet Van Hoof, goed voor 12 overwinningen in Kasterlee, een heroptredende Erik Van Loon in een Impreza S14 WRC, enkele moderne R5’s en een resem Evo’s en snelle BMW’s aan de start. Zeker door het warme en droge weer en de aard van het Kempische parcours kunnen de BMW M3’s hun power ten volle aanspreken en zullen zij zeker een rol van betekenis gaan spelen in deze wedstrijd.
Ondanks een kleine spin aan het begin van de proef, werd toch al een zevende tijd geklokt op KP1. Tom Ceuppens in de BMW E87 130i zette net één seconde minder op de tabellen en was daarmee de snelste Belg. Eerste Belgische team en 2de Mitsubishi na Piet Van Hoof zou het einddoel van de SRP-jongens worden. In de wetenschap dat er een vijftal seconden verloren gingen met de spin, besloten Stefan en Han om hetzelfde tempo aan te houden voor de tweede proef. Deze verliep vlotjes in het showgedeelte van de proef maar zoals eens te meer zat het venijn hem weer in de staart. De staart als zijnde het laatste gedeelte van de proef, bedoelen we dan…
Stefan doet het relaas: “Ik denk dat we iets te snel zijn toegekomen in een snelle maar onoverzichtelijke linkse bocht en we iets te vroeg zijn beginnen couperen. We zijn uit de coupure gegooid en aan het schuiven gegaan. We schoven van de ene kant van de weg naar de andere kant waar we ondersteboven tot stilstand kwamen in een gracht. Zoals Juha Kankunnen het reeds zo mooi kon zeggen: The speed was ok but the corner was too tight. Het was niet eens zo een zware impact, maar er is wel wat carrosserieschade aan onze Mitsubishi. Mechanisch zal het wel nogal meevallen en ook de rolkooi is niet geraakt. In de komende weken zullen we alle schade opmeten. Helaas zal de wagen niet klaar geraken voor de Aarova Short Rally die al binnen drie weken op het programma staat. Onze middelen zijn helaas beperkt dus we gaan eerst samen met onze mecaniciens bekijken wat mogelijk is…” aldus een ontgoochelde Stefan Van Craenenbroeck.
Afgelopen weekend verscheen SRP-Racing aan de start van de Short Rally Kasterlee, de thuiswedstrijd van copiloot Han De Bock. Samen met zijn piloot Stefan Van Craenenbroeck waren ze gebrand op een goede uitslag en wilden zij het hoge ritme uit de vorige wedstrijden meteen doortrekken.
Wederom geen gemakkelijke opgave met o.a. de ongenaakbare Piet Van Hoof, goed voor 12 overwinningen in Kasterlee, een heroptredende Erik Van Loon in een Impreza S14 WRC, enkele moderne R5’s en een resem Evo’s en snelle BMW’s aan de start. Zeker door het warme en droge weer en de aard van het Kempische parcours kunnen de BMW M3’s hun power ten volle aanspreken en zullen zij zeker een rol van betekenis gaan spelen in deze wedstrijd.
Ondanks een kleine spin aan het begin van de proef, werd toch al een zevende tijd geklokt op KP1. Tom Ceuppens in de BMW E87 130i zette net één seconde minder op de tabellen en was daarmee de snelste Belg. Eerste Belgische team en 2de Mitsubishi na Piet Van Hoof zou het einddoel van de SRP-jongens worden. In de wetenschap dat er een vijftal seconden verloren gingen met de spin, besloten Stefan en Han om hetzelfde tempo aan te houden voor de tweede proef. Deze verliep vlotjes in het showgedeelte van de proef maar zoals eens te meer zat het venijn hem weer in de staart. De staart als zijnde het laatste gedeelte van de proef, bedoelen we dan…
Stefan doet het relaas: “Ik denk dat we iets te snel zijn toegekomen in een snelle maar onoverzichtelijke linkse bocht en we iets te vroeg zijn beginnen couperen. We zijn uit de coupure gegooid en aan het schuiven gegaan. We schoven van de ene kant van de weg naar de andere kant waar we ondersteboven tot stilstand kwamen in een gracht. Zoals Juha Kankunnen het reeds zo mooi kon zeggen: The speed was ok but the corner was too tight. Het was niet eens zo een zware impact, maar er is wel wat carrosserieschade aan onze Mitsubishi. Mechanisch zal het wel nogal meevallen en ook de rolkooi is niet geraakt. In de komende weken zullen we alle schade opmeten. Helaas zal de wagen niet klaar geraken voor de Aarova Short Rally die al binnen drie weken op het programma staat. Onze middelen zijn helaas beperkt dus we gaan eerst samen met onze mecaniciens bekijken wat mogelijk is…” aldus een ontgoochelde Stefan Van Craenenbroeck.
17/06/2019 : RALLYE HAUTE SENNE : verslag door Han De Bock

SRP-RACING KAN MOOIE KLASSERING NIET VERZILVEREN.
Na de kennismaking met het zeer mooie en uitdagende parcours van de Rallye Haute Senne verleden jaar, hadden Stefan Van Craenenbroeck en Han De Bock al snel beslist om hier dit seizoen opnieuw van start te gaan. En zodoende trok het SRP-Racing Team in het weekend van 15 en 16 juni naar de streek van Braîne-le-Comte om er de 15de editie van de Rallye de la Haute Senne te betwisten.
Terwijl we tot net voor de verkenningen op zaterdag nog hevige regenval te verwerken kregen, leken we op zondag toch van neerslag gespaard te blijven. Ideaal om tijden te vergelijken met de editie van verleden jaar die in gelijkaardige weersomstandigheden werd verreden. Althans op die ene proef die hetzelfde was gebleven, de overige drie proeven waren allen gewijzigd.
Copiloot Han maakte alvast een eerste analyse op:
“Er is zeker progressie te merken. We voelen niet alleen dat het sneller en sneller begint te gaan aan boord van onze Mitsubishi. De tijden worden ook beter en beter. We hadden hier graag onze tijden vergeleken met Emmanuel Cantraine en Jos Pennartz, twee ervaren ASAF routiniers, beiden op pad met een snelle Lancer Evo, maar beide heren werden al snel tot de opgave gedwongen. Wij gingen, nadat de eerste proef niet op snelheid werd verreden, onmiddellijk met een vlot tempo van start en zetten een zesde tijd neer en zo werden we tweede Evo uit een peleton van acht. Enkel Johnny Vanzeebroeck in een veel recentere Evo X kunnen we niet volgen, maar dat hadden we wel ingecalculeerd. Het verschil tegenover de Rallye Salamandre van enkele weken geleden, waar Johnny ook van start ging, hebben we wel al een heel stuk kunnen verkleinen. Enkel op de vierde proef, de rondkoers le Calvaire, werden we opgehouden door een voorligger en gingen zeker vijftien seconden verloren. Maar voor de rest zijn we zeker tevreden. Samen met onze servicemensen en het advies van Piet en Sander Van Hoof, trachten we stap voor stap de afstellingen van onze ophanging te verfijnen. En dat loont.”
Halfweg koers stond de SRP-Racing Evo VII als zevende geklasseerd nadat zij werden voorbijgegaan door Patrick Gengler in zijn veel krachtigere Subaru S14 WRC. Op deze absolute topwagen moesten vaak maar enkele seconden per kp worden toegegeven. Zeker geen reden tot klagen dus. Tot op de start van de zevende proef...
Op de startlijn merkt Stefan plots op dat de watertemperatuur de hoogte inschiet:
“Toen we van start gingen vielen we tweemaal stil en daarna beschikte de wagen even niet over zijn volle vermogen: een noodloop. De temperatuur begon met het rijden daarna onmiddellijk te zakken en de motor kreeg zijn vermogen terug zodat we de proef normaal konden afwerken. Ongeveer een tiental seconden gingen verloren bij het euvel. Zo lang de wagen voldoende rijwind kreeg, bleef de temperatuur normaal. Enkel bij stilstaan ging de temperatuur omhoog. Daarom dacht ik in eerste instantie aan een slecht functionerende ventilator. We konden de laatste proef van de boucle daarna ook nog op een goed tempo afwerken zonder dat de temperatuur verhoogde. Maar tijdens de service viel al snel het verdict. De ventilator deed zeker zijn werk, maar de motor duwde het koelwater naar buiten. Dan weet je meteen hoe het zit. Dan is de cilinderkoppakking eraan. Om geen verdere schade op te lopen, konden we niet anders dan de handdoek in de ring te gooien. In de komende dagen gaan we de schade opmeten. Hopelijk vertoont het motorblok of cilinderkop geen scheuren. Dat zou bijzonder nefast zijn voor ons budget…”
Laat ons hopen dat de schade meevalt zodat de SRP-Racing boys eind augustus het beste van zichzelf kunnen geven tijdens de Short Rally Kasterlee, de thuiskoers van copiloot Han.
Veel succes met de herstellingswerken toegewenst!
Na de kennismaking met het zeer mooie en uitdagende parcours van de Rallye Haute Senne verleden jaar, hadden Stefan Van Craenenbroeck en Han De Bock al snel beslist om hier dit seizoen opnieuw van start te gaan. En zodoende trok het SRP-Racing Team in het weekend van 15 en 16 juni naar de streek van Braîne-le-Comte om er de 15de editie van de Rallye de la Haute Senne te betwisten.
Terwijl we tot net voor de verkenningen op zaterdag nog hevige regenval te verwerken kregen, leken we op zondag toch van neerslag gespaard te blijven. Ideaal om tijden te vergelijken met de editie van verleden jaar die in gelijkaardige weersomstandigheden werd verreden. Althans op die ene proef die hetzelfde was gebleven, de overige drie proeven waren allen gewijzigd.
Copiloot Han maakte alvast een eerste analyse op:
“Er is zeker progressie te merken. We voelen niet alleen dat het sneller en sneller begint te gaan aan boord van onze Mitsubishi. De tijden worden ook beter en beter. We hadden hier graag onze tijden vergeleken met Emmanuel Cantraine en Jos Pennartz, twee ervaren ASAF routiniers, beiden op pad met een snelle Lancer Evo, maar beide heren werden al snel tot de opgave gedwongen. Wij gingen, nadat de eerste proef niet op snelheid werd verreden, onmiddellijk met een vlot tempo van start en zetten een zesde tijd neer en zo werden we tweede Evo uit een peleton van acht. Enkel Johnny Vanzeebroeck in een veel recentere Evo X kunnen we niet volgen, maar dat hadden we wel ingecalculeerd. Het verschil tegenover de Rallye Salamandre van enkele weken geleden, waar Johnny ook van start ging, hebben we wel al een heel stuk kunnen verkleinen. Enkel op de vierde proef, de rondkoers le Calvaire, werden we opgehouden door een voorligger en gingen zeker vijftien seconden verloren. Maar voor de rest zijn we zeker tevreden. Samen met onze servicemensen en het advies van Piet en Sander Van Hoof, trachten we stap voor stap de afstellingen van onze ophanging te verfijnen. En dat loont.”
Halfweg koers stond de SRP-Racing Evo VII als zevende geklasseerd nadat zij werden voorbijgegaan door Patrick Gengler in zijn veel krachtigere Subaru S14 WRC. Op deze absolute topwagen moesten vaak maar enkele seconden per kp worden toegegeven. Zeker geen reden tot klagen dus. Tot op de start van de zevende proef...
Op de startlijn merkt Stefan plots op dat de watertemperatuur de hoogte inschiet:
“Toen we van start gingen vielen we tweemaal stil en daarna beschikte de wagen even niet over zijn volle vermogen: een noodloop. De temperatuur begon met het rijden daarna onmiddellijk te zakken en de motor kreeg zijn vermogen terug zodat we de proef normaal konden afwerken. Ongeveer een tiental seconden gingen verloren bij het euvel. Zo lang de wagen voldoende rijwind kreeg, bleef de temperatuur normaal. Enkel bij stilstaan ging de temperatuur omhoog. Daarom dacht ik in eerste instantie aan een slecht functionerende ventilator. We konden de laatste proef van de boucle daarna ook nog op een goed tempo afwerken zonder dat de temperatuur verhoogde. Maar tijdens de service viel al snel het verdict. De ventilator deed zeker zijn werk, maar de motor duwde het koelwater naar buiten. Dan weet je meteen hoe het zit. Dan is de cilinderkoppakking eraan. Om geen verdere schade op te lopen, konden we niet anders dan de handdoek in de ring te gooien. In de komende dagen gaan we de schade opmeten. Hopelijk vertoont het motorblok of cilinderkop geen scheuren. Dat zou bijzonder nefast zijn voor ons budget…”
Laat ons hopen dat de schade meevalt zodat de SRP-Racing boys eind augustus het beste van zichzelf kunnen geven tijdens de Short Rally Kasterlee, de thuiskoers van copiloot Han.
Veel succes met de herstellingswerken toegewenst!
12/06/2019 : RALLYE HAUTE SENNE : voorbeschouwing door Han De Bock

Komend weekend trekken we met het SRP-Racing Team naar Braîne-le-Comte om er de Rallye Haute Senne te betwisten na een aangename kennismaking verleden jaar met dit uiterst moeilijk en technische parcours. De Lancer en de bemanning zijn er in ieder geval klaar voor.
Op het programma staan drie ronden van telkens vier klassementsproeven, goed voor 130km tegen de klok.
Zaterdag is er de administratieve controle tussen 9u en 14u30, gevolgd door de technische keuring tussen 15u en 20u30. Verkennen mag tussen 9 en 19u.
Het parcours en timing is nog niet beschikbaar.
Zondag vertrekt de eerste deelnemer om 8u aan het podium met de 1ste kp om 8u13. Ronde 2 begint om 12u03 gevolgd door ronde 3 om 15u53.
Om 18u35 komt de eerste deelnemer aan. Eerst rijden een twintigtal historics gevolgd door de modernen.
Wij krijgen het nr. 18 op de Evo VII gekleefd. Naast een peloton van een achttal Evo's staan er 2 Fabia's R5 aan de start voor Cedric De Cecco en Steve Fernandes, evenals 2 Fiesta's R5 voor De Vleesschauwer en Verstaen. Lionel Hansen rijdt een heuse Peugeot 306 Maxi Kit Car voor terwijl Gengler zijn Subaru S14 WRC laat debuteren en Bouvart zijn ondertussen gekende Corolla WRC de sporen geeft.
Het wedstrijdcentrum is gelegen aan de Grand Place in Braîne-le-Comte en SRP-Racing zal haar servicetent opstellen op het plein op de hoek van de Rue des Plantes en Rue Emile Heuchon, net zoals verleden jaar.
Wij hopen alvast op droog weer!
Iedereen op post!
Op het programma staan drie ronden van telkens vier klassementsproeven, goed voor 130km tegen de klok.
Zaterdag is er de administratieve controle tussen 9u en 14u30, gevolgd door de technische keuring tussen 15u en 20u30. Verkennen mag tussen 9 en 19u.
Het parcours en timing is nog niet beschikbaar.
Zondag vertrekt de eerste deelnemer om 8u aan het podium met de 1ste kp om 8u13. Ronde 2 begint om 12u03 gevolgd door ronde 3 om 15u53.
Om 18u35 komt de eerste deelnemer aan. Eerst rijden een twintigtal historics gevolgd door de modernen.
Wij krijgen het nr. 18 op de Evo VII gekleefd. Naast een peloton van een achttal Evo's staan er 2 Fabia's R5 aan de start voor Cedric De Cecco en Steve Fernandes, evenals 2 Fiesta's R5 voor De Vleesschauwer en Verstaen. Lionel Hansen rijdt een heuse Peugeot 306 Maxi Kit Car voor terwijl Gengler zijn Subaru S14 WRC laat debuteren en Bouvart zijn ondertussen gekende Corolla WRC de sporen geeft.
Het wedstrijdcentrum is gelegen aan de Grand Place in Braîne-le-Comte en SRP-Racing zal haar servicetent opstellen op het plein op de hoek van de Rue des Plantes en Rue Emile Heuchon, net zoals verleden jaar.
Wij hopen alvast op droog weer!
Iedereen op post!
24/04/2019 : RALLYE SALAMANDRE : verslag door Han De Bock

SRP-RACING BEHAALT VERDIENSTELIJKE VIJFDE PLAATS IN RALLYE SALAMANDRE!
Tijdens het zonovergoten Paasweekend trok het SRP-Racing Team naar Beaumont nabij de Franse grens om er de Rallye Salamandre te betwisten, alweer de vijfde manche van het Waalse ASAF kampioenschap. Deze wedstrijd staat bekend voor haar uitermate moeilijke technisch parcours en haar supergladde asfalt stroken.
Stefan stond er voor de eerste maal aan de start terwijl Han er verleden jaar deelnam als co van Johan Dekens in de Porsche 997 GT3. Vijf verschillende proeven dienden elk driemaal te worden afgewerkt. Tegenover de voorgaande editie was er één nieuwe proef die Stefan dan weer gedeeltelijk kende van de Rallyesprint St. Roch, waaraan hij reeds eerder deelnam. Han lijstte dan weer vakkundig de valstrikken op over de resterende proeven, waarvan het parcours grotendeels hetzelfde was gebleven. Een top 10-plaats werd als realistisch doel voorop gesteld. Gezien het uitermate sterke deelnemersveld beloofde dit al een pittige opdracht te worden.
Stefan en Han besloten vanaf het begin een hoog tempo aan te houden. Dit resulteerde reeds in een zesde tijd na de eerste proef. Maar ook de concurrentie zat niet stil en ging in de tegenaanval. Naast drie Fabia’s R5 stonden er ook enkele zeer snelle collega Evo-rijders aan de start, die over een grotere parcourskennis beschikten. Gedurende de ganse dag zou Stefan een felle secondenstrijd met Mathieu Lapaille in een snelle Peugeot 207 KitCar uitvechten waarbij beide kemphanen regelmatig haasje over speelden in het algemene klassement.
Tijdens de laatste servicebeurt na kp 13 was de Peugeotrijder vijf seconden uitgelopen op het duo in de SRP-Racing Evo. Stefan en Han besloten een ultieme aanval in te zetten. Vier seconden sneller op de veertiende en tevens voorlaatste proef. Nog één seconde goedmaken op de laatste proef. De spanning was dan ook te snijden. Het tempo werd andermaal verhoogd en de Evo klokte exact één seconde sneller af dan de Peugeot. Ongelooflijk, na een afmattende strijd van meer dan 135 km werd een gelijkstand gerealiseerd in het eindklassement. Maar omdat Stefan en Han twee seconden sneller waren op de eerste klassementsproef van de dag, trokken beide heren het laken naar zich toe en was de vijfde stek binnen!
Piloot Stefan Van Craenenbroeck aan het woord :
“Graag zou ik een woordje van dank richten aan de organisatie en zeker ook Christophe Jacob in het bijzonder. Hier voel je jezelf als Vlaming nog echt welkom in een Waalse wedstrijd en Christophe heeft er ook persoonlijk voor gezorgd dat we een heel stuk vroeger konden starten dan onze eigenlijke startnummer en dit zonder dat we hierom zelf hadden gevraagd. Top! Het parcours is één van de moeilijkste die ik ooit reed. Eentje voor de grote jongens waar parcourskennis van groot belang is. We hebben hier duidelijk een niveau hoger gereden dan in onze voorgaande wedstrijden. We gaan nu proberen om deze lijn door te trekken. De wagen deed het voortreffelijk. Buiten een klein olielekje iets na halfweg wedstrijd, kenden we niet het minste probleem. En dit lek werd dan ook vakkundig opgelost door onze servicecrew. Ook zij hebben weer uitstekend werk geleverd. We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal andere afstellingen van de diffs en ophanging uit te proberen wat zeker ook zijn vruchten afgeworpen heeft. Een vijfde plaats behalen in deze aartsmoeilijke wedstrijd is dan ook een onverhoopt succes. We keren zeker tevreden huiswaarts!”
Copiloot Han De Bock analyseerde de tijden en treedt zijn piloot bij :
“We hebben vandaag de ganse dag een fantastische strijd geleverd met de snelle Lapaille die hier verleden jaar nog met de overwinning aan de haal ging. Hoe spannend kan een wedstrijd zijn! Ook kenden we een aantal warme momentjes en hebben we ons een enkele keer laten verrassen door het spekgladde asfalt maar dat hoort erbij natuurlijk. We hadden graag ook nog de Evo IX-rijder Cantraine bijgebeend maar dat is niet gelukt. Dit gaan we tijdens een volgende gelegenheid proberen goedmaken. Het hogere tempo vereist toch wat aanpassingen in de nota’s. De komende weken willen we ons notasysteem verder verfijnen om vooral het ritme in een opeenvolging van snelle onoverzichtelijke waaiers te verbeteren.”
De volgende wedstrijd op de SRP-kalender wordt de Rallye Haute Senne die op 16 juni verreden wordt in de streek van Braîne-le-Comte. Hier stond het team ook verleden jaar reeds aan de start. Toen begaf de versnellingsbak op enkele kilometers van de finish en nu hopen Stefan en Han deze keer wel over de finishlijn te geraken, en als het effe kan, liefst op een mooie plaats in de eindrangschikking…
Tijdens het zonovergoten Paasweekend trok het SRP-Racing Team naar Beaumont nabij de Franse grens om er de Rallye Salamandre te betwisten, alweer de vijfde manche van het Waalse ASAF kampioenschap. Deze wedstrijd staat bekend voor haar uitermate moeilijke technisch parcours en haar supergladde asfalt stroken.
Stefan stond er voor de eerste maal aan de start terwijl Han er verleden jaar deelnam als co van Johan Dekens in de Porsche 997 GT3. Vijf verschillende proeven dienden elk driemaal te worden afgewerkt. Tegenover de voorgaande editie was er één nieuwe proef die Stefan dan weer gedeeltelijk kende van de Rallyesprint St. Roch, waaraan hij reeds eerder deelnam. Han lijstte dan weer vakkundig de valstrikken op over de resterende proeven, waarvan het parcours grotendeels hetzelfde was gebleven. Een top 10-plaats werd als realistisch doel voorop gesteld. Gezien het uitermate sterke deelnemersveld beloofde dit al een pittige opdracht te worden.
Stefan en Han besloten vanaf het begin een hoog tempo aan te houden. Dit resulteerde reeds in een zesde tijd na de eerste proef. Maar ook de concurrentie zat niet stil en ging in de tegenaanval. Naast drie Fabia’s R5 stonden er ook enkele zeer snelle collega Evo-rijders aan de start, die over een grotere parcourskennis beschikten. Gedurende de ganse dag zou Stefan een felle secondenstrijd met Mathieu Lapaille in een snelle Peugeot 207 KitCar uitvechten waarbij beide kemphanen regelmatig haasje over speelden in het algemene klassement.
Tijdens de laatste servicebeurt na kp 13 was de Peugeotrijder vijf seconden uitgelopen op het duo in de SRP-Racing Evo. Stefan en Han besloten een ultieme aanval in te zetten. Vier seconden sneller op de veertiende en tevens voorlaatste proef. Nog één seconde goedmaken op de laatste proef. De spanning was dan ook te snijden. Het tempo werd andermaal verhoogd en de Evo klokte exact één seconde sneller af dan de Peugeot. Ongelooflijk, na een afmattende strijd van meer dan 135 km werd een gelijkstand gerealiseerd in het eindklassement. Maar omdat Stefan en Han twee seconden sneller waren op de eerste klassementsproef van de dag, trokken beide heren het laken naar zich toe en was de vijfde stek binnen!
Piloot Stefan Van Craenenbroeck aan het woord :
“Graag zou ik een woordje van dank richten aan de organisatie en zeker ook Christophe Jacob in het bijzonder. Hier voel je jezelf als Vlaming nog echt welkom in een Waalse wedstrijd en Christophe heeft er ook persoonlijk voor gezorgd dat we een heel stuk vroeger konden starten dan onze eigenlijke startnummer en dit zonder dat we hierom zelf hadden gevraagd. Top! Het parcours is één van de moeilijkste die ik ooit reed. Eentje voor de grote jongens waar parcourskennis van groot belang is. We hebben hier duidelijk een niveau hoger gereden dan in onze voorgaande wedstrijden. We gaan nu proberen om deze lijn door te trekken. De wagen deed het voortreffelijk. Buiten een klein olielekje iets na halfweg wedstrijd, kenden we niet het minste probleem. En dit lek werd dan ook vakkundig opgelost door onze servicecrew. Ook zij hebben weer uitstekend werk geleverd. We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal andere afstellingen van de diffs en ophanging uit te proberen wat zeker ook zijn vruchten afgeworpen heeft. Een vijfde plaats behalen in deze aartsmoeilijke wedstrijd is dan ook een onverhoopt succes. We keren zeker tevreden huiswaarts!”
Copiloot Han De Bock analyseerde de tijden en treedt zijn piloot bij :
“We hebben vandaag de ganse dag een fantastische strijd geleverd met de snelle Lapaille die hier verleden jaar nog met de overwinning aan de haal ging. Hoe spannend kan een wedstrijd zijn! Ook kenden we een aantal warme momentjes en hebben we ons een enkele keer laten verrassen door het spekgladde asfalt maar dat hoort erbij natuurlijk. We hadden graag ook nog de Evo IX-rijder Cantraine bijgebeend maar dat is niet gelukt. Dit gaan we tijdens een volgende gelegenheid proberen goedmaken. Het hogere tempo vereist toch wat aanpassingen in de nota’s. De komende weken willen we ons notasysteem verder verfijnen om vooral het ritme in een opeenvolging van snelle onoverzichtelijke waaiers te verbeteren.”
De volgende wedstrijd op de SRP-kalender wordt de Rallye Haute Senne die op 16 juni verreden wordt in de streek van Braîne-le-Comte. Hier stond het team ook verleden jaar reeds aan de start. Toen begaf de versnellingsbak op enkele kilometers van de finish en nu hopen Stefan en Han deze keer wel over de finishlijn te geraken, en als het effe kan, liefst op een mooie plaats in de eindrangschikking…
14/03/2019 : RALLYE DE HANNUT : verslag door Han De Bock

GESLAAGDE SEIZOENSOPENER VOOR HET SRP-RACING TEAM!
De ASAF-klassieker Rallye de Hannut was de eerste wedstrijd op het programma à la carte van Stefan Van Craenenbroeck en Han De Bock. De SRP Mitsubishi Lancer Evo VII kreeg tijdens het tussenseizoen een welverdiende opfrissingsbeurt en onderging enkele belangrijke updates en was zeker klaar voor de strijd.
De wedstrijd bestond uit niet minder dan zes verschillende proeven die elk tweemaal moesten worden afgewerkt. Er meteen serieus invliegen, heet dat dan… De onzekere factor was deze keer het weer. Reeds op zaterdagavond en –nacht had het fors geregend en op zondag volgden (soms extreem) natte en drogere periodes elkaar in sneltempo op. De juiste bandenkeuze maken bleek aartsmoeilijk en het was dan ook echt gokken. Tot drie maal toe heeft het SRP-Racing team gegokt… en verloren… Bij het verlaten van de servicezone, sloeg het weer telkens om, ondanks raadplegingen op buienradar en diverse andere weerwebsites, en moest de Evo VII op pad met het verkeerde schoeisel.
Stefan haalde al zijn stuurmanskunsten boven om de wagen op de baan te houden op de zeer modderige en natte Haspengouwse verkavelingswegen. Vooral in de eerste lus van drie proeven leverde dit een aantal spins en schuivers op met heel wat tijdverlies tot gevolg. Tijdens de beide doortochten op de nieuwe proef van Orp-Jauche gingen de hemelsluizen telkens volledig open en werd het meer overleven dan rallyrijden. Die enkele proeven wanneer de Evo VII toch van het gepaste rubber werd voorzien, ging het gaspedaal dieper naar beneden en konden enkele mooie tijden worden neergezet.
Stefan blikt dan ook tevreden terug: “De aanpassingen die we deze winter hebben gedaan aan de wagen werpen zeker hun vruchten af. Deze Mitsubishi ligt zeer stabiel op de weg en heeft een goede wegligging. Met het nieuwe sequentieel schakelsysteem die werd gemonteerd op onze dogbox versnellingsbak is het een droom om mee te rijden. De motor levert tevens iets meer vermogen nu. Ook de remmen zijn zeker performant genoeg. Toen we eindelijk de juiste banden hadden gemonteerd kon ik het tempo verhogen wat zich vertaalde in enkele mooie tijden op de tabellen.”
Ook co Han De Bock analyseerde de gerealiseerde tijden: “Als we de tijd die we verloren door onze schuivers en spins in rekening brengen, zien we dat we eigenlijk meteen in het goede ritme zaten, temeer omdat we niet de juiste bandenkeuze maakten. Maar met als en dan koop je niet veel natuurlijk. We wisten op voorhand dat we zelfs niet in de buurt zouden kunnen komen van Marc Turrion, een zeer getalenteerde piloot met bakken ervaring die dan nog eens beschikt over een zeer snelle Lancer en hier veel parcourskennis heeft, dus daar wilden we ons zeker niet aan meten. Uiteindelijk werden we zevende. Wanneer alles meezat, waren we goed mee met de snellere Evo’s in het deelnemersveld maar we waren tijdens deze wedstrijd nog niet constant genoeg. Daar zullen we de volgende wedstrijden trachten aan te werken.” En de volgende wedstrijd wordt de Rallye Salamandre, verreden op zondag 21 april in en rond Beaumont, niet zo ver van de Franse grens.
Maar eerst maakt het SRP-Racing Team werk van haar jaarlijks eetfestijn dat plaatsvindt op zaterdag 23 en zondag 24 maart in de Nieuwe Parochiezaal van het Vlaams-Brabantse Liedekerke, de thuisbasis van Stefan.
Stefan en Han nodigen dan ook iedereen uit om dit telkens weer drukbezochte steak- en kipfestijn bij te wonen. Allen van harte welkom!
De ASAF-klassieker Rallye de Hannut was de eerste wedstrijd op het programma à la carte van Stefan Van Craenenbroeck en Han De Bock. De SRP Mitsubishi Lancer Evo VII kreeg tijdens het tussenseizoen een welverdiende opfrissingsbeurt en onderging enkele belangrijke updates en was zeker klaar voor de strijd.
De wedstrijd bestond uit niet minder dan zes verschillende proeven die elk tweemaal moesten worden afgewerkt. Er meteen serieus invliegen, heet dat dan… De onzekere factor was deze keer het weer. Reeds op zaterdagavond en –nacht had het fors geregend en op zondag volgden (soms extreem) natte en drogere periodes elkaar in sneltempo op. De juiste bandenkeuze maken bleek aartsmoeilijk en het was dan ook echt gokken. Tot drie maal toe heeft het SRP-Racing team gegokt… en verloren… Bij het verlaten van de servicezone, sloeg het weer telkens om, ondanks raadplegingen op buienradar en diverse andere weerwebsites, en moest de Evo VII op pad met het verkeerde schoeisel.
Stefan haalde al zijn stuurmanskunsten boven om de wagen op de baan te houden op de zeer modderige en natte Haspengouwse verkavelingswegen. Vooral in de eerste lus van drie proeven leverde dit een aantal spins en schuivers op met heel wat tijdverlies tot gevolg. Tijdens de beide doortochten op de nieuwe proef van Orp-Jauche gingen de hemelsluizen telkens volledig open en werd het meer overleven dan rallyrijden. Die enkele proeven wanneer de Evo VII toch van het gepaste rubber werd voorzien, ging het gaspedaal dieper naar beneden en konden enkele mooie tijden worden neergezet.
Stefan blikt dan ook tevreden terug: “De aanpassingen die we deze winter hebben gedaan aan de wagen werpen zeker hun vruchten af. Deze Mitsubishi ligt zeer stabiel op de weg en heeft een goede wegligging. Met het nieuwe sequentieel schakelsysteem die werd gemonteerd op onze dogbox versnellingsbak is het een droom om mee te rijden. De motor levert tevens iets meer vermogen nu. Ook de remmen zijn zeker performant genoeg. Toen we eindelijk de juiste banden hadden gemonteerd kon ik het tempo verhogen wat zich vertaalde in enkele mooie tijden op de tabellen.”
Ook co Han De Bock analyseerde de gerealiseerde tijden: “Als we de tijd die we verloren door onze schuivers en spins in rekening brengen, zien we dat we eigenlijk meteen in het goede ritme zaten, temeer omdat we niet de juiste bandenkeuze maakten. Maar met als en dan koop je niet veel natuurlijk. We wisten op voorhand dat we zelfs niet in de buurt zouden kunnen komen van Marc Turrion, een zeer getalenteerde piloot met bakken ervaring die dan nog eens beschikt over een zeer snelle Lancer en hier veel parcourskennis heeft, dus daar wilden we ons zeker niet aan meten. Uiteindelijk werden we zevende. Wanneer alles meezat, waren we goed mee met de snellere Evo’s in het deelnemersveld maar we waren tijdens deze wedstrijd nog niet constant genoeg. Daar zullen we de volgende wedstrijden trachten aan te werken.” En de volgende wedstrijd wordt de Rallye Salamandre, verreden op zondag 21 april in en rond Beaumont, niet zo ver van de Franse grens.
Maar eerst maakt het SRP-Racing Team werk van haar jaarlijks eetfestijn dat plaatsvindt op zaterdag 23 en zondag 24 maart in de Nieuwe Parochiezaal van het Vlaams-Brabantse Liedekerke, de thuisbasis van Stefan.
Stefan en Han nodigen dan ook iedereen uit om dit telkens weer drukbezochte steak- en kipfestijn bij te wonen. Allen van harte welkom!
06/03/2019 : RALLYE DE HANNUT : voorbeschouwing door Han De Bock

Het SRP-Racing Team begint haar seizoen nu zondag 10 maart net over de taalgrens met de 51ste Rallye de Hannut. Deze ASAF-klassieker telt maar liefst zes verschillende proeven die elk tweemaal moeten worden afgewerkt. Goed voor 127km tegen de klok. Voor de algemene overwinning zal er wellicht een forse strijd geleverd worden tussen Marc Turrion (Mitsubishi Lancer Evo VIII), Jean-Luc Berleur (Citroën DS3 WRC) en Cedric Hubin (Skoda Fabia WRC). Daarna zal voor elke seconde gebikkeld worden door een uitgebreid Evo-peloton met ondermeer Bart Vrijdaghs (Evo VII), Eddy Vandevelde (Evo X), Gregory Orban (Evo VIII), Paul Allerts (Evo X), Bart Windmolders (Evo X), Philippe Hellings (Evo IX) en Johnny Poelmans die de Mirage Proto met beproefde Evo mechaniek laat debuteren.
Stefan en Han hopen met de opgefriste Lancer Evo VII aansluiting te vinden bij deze heuse Mitsubishi-armada. De snelle BMW-rijders waaronder Peigneur, Diels en Lemmens en ook Porschist Schmelcher zullen zich eveneens zeker in de debatten willen mengen. Tenminste als het weer het toelaat want er worden enkele dagen met aanzienlijk veel regenval voorspeld. In de streek van Haspengouw betekent dat steevast veel modder op de baan wat garant staat voor de nodige schuivers en spektakel.
Om 8u01 rijdt de eerste deelnemer over het startpodium. De bijna 40 historics zullen het parcours openen waarna de moderne wagens aansluiten. De SRP Evo krijgt het startnummer 21 op de portieren gekleefd. Omstreeks 17u20 weten we wie de strijd wint! Stefan en Han hopen alvast van pech gespaard te blijven...
Het wedstrijdcentrum met podium is gelegen in de Marché Couvert, Rue des Combattants 1 te Hannuit. De service zal worden ingericht langs de N80 - Rue de Landen bij het binnenrijden van de bebouwde kom van Hannuit. Er is gratis toegang voor de toeschouwers en een programma wordt aangeboden tegen €5.
Alle supporters en sympathisanten van harte welkom !!!
En route pour Hannut !
Stefan en Han hopen met de opgefriste Lancer Evo VII aansluiting te vinden bij deze heuse Mitsubishi-armada. De snelle BMW-rijders waaronder Peigneur, Diels en Lemmens en ook Porschist Schmelcher zullen zich eveneens zeker in de debatten willen mengen. Tenminste als het weer het toelaat want er worden enkele dagen met aanzienlijk veel regenval voorspeld. In de streek van Haspengouw betekent dat steevast veel modder op de baan wat garant staat voor de nodige schuivers en spektakel.
Om 8u01 rijdt de eerste deelnemer over het startpodium. De bijna 40 historics zullen het parcours openen waarna de moderne wagens aansluiten. De SRP Evo krijgt het startnummer 21 op de portieren gekleefd. Omstreeks 17u20 weten we wie de strijd wint! Stefan en Han hopen alvast van pech gespaard te blijven...
Het wedstrijdcentrum met podium is gelegen in de Marché Couvert, Rue des Combattants 1 te Hannuit. De service zal worden ingericht langs de N80 - Rue de Landen bij het binnenrijden van de bebouwde kom van Hannuit. Er is gratis toegang voor de toeschouwers en een programma wordt aangeboden tegen €5.
Alle supporters en sympathisanten van harte welkom !!!
En route pour Hannut !
20/01/2019 : Jaarlijkse nieuwjaarsreceptie en voorstelling rallyseizoen 2019
Op zondag 20 januari 2019 stelde het SRP-Racing Team rond piloot Stefan van Craenenbroeck en copiloot Han De Bock hun Rallyseizoen 2019 voor tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie die plaatsvond in Café Natekes te Teralfene.
De Mitsubishi Lancer Evo VII Gr. A onderging tijdens het tussenseizoen enkele upgrades en kreeg tevens een nieuwe frisse livery mee.
Op het programma staat een mix van VAS en ASAF wedstrijden.
Het seizoen begint met de Rallye de Hannut. Vervolgens trekt het team naar Beaumont voor de Rallye Salamandre en Oostrozebeke voor de ORC Rally.
Ook de Rallye Haute Senne staat na kennismaking in 2017 opnieuw op het programma.
De thuisrally van copiloot Han De Bock, Short Rally Kasterlee, mag uiteraard niet ontbreken.
Net zoals de Aarova Rallysprint. Eind oktober wordt er deelgenomen aan de Rallye de Mettet om het seizoen aan Vlaamse zijde af te sluiten met de Rally van Zuid Limburg.
De Mitsubishi Lancer Evo VII Gr. A onderging tijdens het tussenseizoen enkele upgrades en kreeg tevens een nieuwe frisse livery mee.
Op het programma staat een mix van VAS en ASAF wedstrijden.
Het seizoen begint met de Rallye de Hannut. Vervolgens trekt het team naar Beaumont voor de Rallye Salamandre en Oostrozebeke voor de ORC Rally.
Ook de Rallye Haute Senne staat na kennismaking in 2017 opnieuw op het programma.
De thuisrally van copiloot Han De Bock, Short Rally Kasterlee, mag uiteraard niet ontbreken.
Net zoals de Aarova Rallysprint. Eind oktober wordt er deelgenomen aan de Rallye de Mettet om het seizoen aan Vlaamse zijde af te sluiten met de Rally van Zuid Limburg.
13/09/2018 : AAROVA RALLYSPRINT : verslag door Han De Bock

GESLAAGDE TESTSESSIE MET HET OOG OP 2019!
Na de versnellingsbakbreuk tijdens de laatste proef in de Rallye Haute Senne werd deze volledig hersteld en vernieuwd zodat het SRP Racing team op zondag 9 september opnieuw aan de start kon staan van de Aarova Rallysprint. Een vrij korte maar technische proef die enkele tricky stukken bevat en die viermaal moet worden afgewerkt. Gezien het sterke startveld met vele R5’s, snelle Porsches, dikke BMW’s werd een realistische top 15 het einddoel. De start verliep echter niet vlekkeloos.
Stefan aan het woord : ”Na een goede verkenning op zaterdag kwamen we op zondagmorgen vol vertrouwen aan de start. Het middendifferentieel dat werd vernieuwd na Haute Senne bleek een rodageperiode nodig te hebben en functioneerde nog niet zoals het hoorde tijdens de eerste klassementsproef. De wagen brak in tragere situaties telkens zeer fel uit. We gingen zelfs tweemaal rond met zeker meer dan 40 seconden tijdsverlies tot gevolg. Buiten een paar schrammen op de voorbumper gelukkig zonder schade. Op een Rallysprint moet je er vanaf het begin ‘bij’ zijn dus dan weet je dat een goed klassement reeds verloren is. Dus meteen de ideale gelegenheid om na nazicht tijdens de servicebeurt wat te testen met verschillende afstellingen en banden. We gaan wel nog trachten enkele goede tijden te rijden.”
Stefan en Han voegden daad bij woord en tijdens de tweede doortocht werd 40 seconden sneller afgeklokt wat resulteerde in een mooie 12de tijd algemeen.
Copiloot Han is hiermee zeker tevreden: “De perikelen met het middendiff lijken van de baan. Tijdens de tweede reeks hebben we ons geconcentreerd op de rempunten. We rijden hier met andere remblokken dan in Haute Senne en het verschil in bijtkracht is toch duidelijk merkbaar. Ook probeerden we met succes andere banden uit achteraan. Ik denk wel dat het moeilijk wordt om onze tijden nog verder te verbeteren want het parcours komt er steeds slechter bij te liggen met overal veel kiezel op de weg.”
Tijdens de laatste twee doortochten werden geen risico’s meer genomen op deze vuilere stukken en werden de tijden dan ook niet meer scherper gesteld.
“We hebben nog even een warm momentje gehad op de jump tijdens de derde proef,” zegt Han. “We hebben daar een iets andere lijn genomen dan bij de vorige passages waardoor de Lancer redelijk schuin en bruut landde. Gelukkig is Stefan ervaren genoeg om het voetje onder te houden. De Proflex schokdempers deden hier trouwens schitterend werk want de Evo gaf geen krimp!”
Na vier doortochten kon de SRP Evo VII op een zestiende plaats in het eindklassement in het gesloten wagenpark worden geplaatst. Missie bijna volbracht dus. Zonder het nukkige middendiff tijdens de eerste kp, had er zeker een mooie top 10-notering in gezeten. Maar als en dan… Meteen was dit de laatste wedstrijd van het seizoen voor het SRP Racing team.
Stefan en Han willen alle vrijwilligers, sponsors en supporters dan ook bedanken voor hun inzet. De komende maanden zal het team niet stilzitten en zal de Evo een groot nazicht krijgen en ook enkele upgrades ondergaan zodat deze weer klaar is om in 2019 een mooi seizoen à la carte te rijden. See you in 2019!
Na de versnellingsbakbreuk tijdens de laatste proef in de Rallye Haute Senne werd deze volledig hersteld en vernieuwd zodat het SRP Racing team op zondag 9 september opnieuw aan de start kon staan van de Aarova Rallysprint. Een vrij korte maar technische proef die enkele tricky stukken bevat en die viermaal moet worden afgewerkt. Gezien het sterke startveld met vele R5’s, snelle Porsches, dikke BMW’s werd een realistische top 15 het einddoel. De start verliep echter niet vlekkeloos.
Stefan aan het woord : ”Na een goede verkenning op zaterdag kwamen we op zondagmorgen vol vertrouwen aan de start. Het middendifferentieel dat werd vernieuwd na Haute Senne bleek een rodageperiode nodig te hebben en functioneerde nog niet zoals het hoorde tijdens de eerste klassementsproef. De wagen brak in tragere situaties telkens zeer fel uit. We gingen zelfs tweemaal rond met zeker meer dan 40 seconden tijdsverlies tot gevolg. Buiten een paar schrammen op de voorbumper gelukkig zonder schade. Op een Rallysprint moet je er vanaf het begin ‘bij’ zijn dus dan weet je dat een goed klassement reeds verloren is. Dus meteen de ideale gelegenheid om na nazicht tijdens de servicebeurt wat te testen met verschillende afstellingen en banden. We gaan wel nog trachten enkele goede tijden te rijden.”
Stefan en Han voegden daad bij woord en tijdens de tweede doortocht werd 40 seconden sneller afgeklokt wat resulteerde in een mooie 12de tijd algemeen.
Copiloot Han is hiermee zeker tevreden: “De perikelen met het middendiff lijken van de baan. Tijdens de tweede reeks hebben we ons geconcentreerd op de rempunten. We rijden hier met andere remblokken dan in Haute Senne en het verschil in bijtkracht is toch duidelijk merkbaar. Ook probeerden we met succes andere banden uit achteraan. Ik denk wel dat het moeilijk wordt om onze tijden nog verder te verbeteren want het parcours komt er steeds slechter bij te liggen met overal veel kiezel op de weg.”
Tijdens de laatste twee doortochten werden geen risico’s meer genomen op deze vuilere stukken en werden de tijden dan ook niet meer scherper gesteld.
“We hebben nog even een warm momentje gehad op de jump tijdens de derde proef,” zegt Han. “We hebben daar een iets andere lijn genomen dan bij de vorige passages waardoor de Lancer redelijk schuin en bruut landde. Gelukkig is Stefan ervaren genoeg om het voetje onder te houden. De Proflex schokdempers deden hier trouwens schitterend werk want de Evo gaf geen krimp!”
Na vier doortochten kon de SRP Evo VII op een zestiende plaats in het eindklassement in het gesloten wagenpark worden geplaatst. Missie bijna volbracht dus. Zonder het nukkige middendiff tijdens de eerste kp, had er zeker een mooie top 10-notering in gezeten. Maar als en dan… Meteen was dit de laatste wedstrijd van het seizoen voor het SRP Racing team.
Stefan en Han willen alle vrijwilligers, sponsors en supporters dan ook bedanken voor hun inzet. De komende maanden zal het team niet stilzitten en zal de Evo een groot nazicht krijgen en ook enkele upgrades ondergaan zodat deze weer klaar is om in 2019 een mooi seizoen à la carte te rijden. See you in 2019!
03/09/2018 : AAROVA RALLYSPRINT : voorbeschouwing door Han De Bock

Aankomend weekend trekt het SRP-Racing team naar Oudenaarde om de Aarova Rallysprint te betwisten ! De SRP Evo VII krijgt deze keer het nummer 66 op de portieren gekleefd. Op zaterdagnamiddag wordt er gekeurd en verkend en op zondagmorgen om 09u34 gaat de eerste deelnemer van start op de eerste doortocht van de 8.61km lange klassementsproef. Ongeveer een uurtje later is het aan Stefan en Han om hun kunnen te laten zien aan boord van de snelle Japanner. In totaal worden vier rondes gereden. Met maar liefst 8 Top R5-wagens, 4 Porsches 997 GT3, een resem snelle BMW's en Lancer Evo's aan de start, wordt het geen sinecure om zich in het goed gevulde deelnemerspak te laten opmerken. Maar Stefan en Han zijn er zeker klaar voor!
Voorzien startuur van elke ronde :
Rally headquarters en Service Area : Industriezone De Bruwaan, Oudenaarde (zijstraat Westerring N60 - viervaksbaan Gent - Oudenaarde)
Alle info en live results te vinden op: www.aarovashortrally.com
Alle SRP-Racing fanaten op post !
Voorzien startuur van elke ronde :
- Boucle 1 : 09u34 - Boucle 2 : 11u32 - Boucle 3 : 13u36 - Boucle 4 : 15u34
Rally headquarters en Service Area : Industriezone De Bruwaan, Oudenaarde (zijstraat Westerring N60 - viervaksbaan Gent - Oudenaarde)
Alle info en live results te vinden op: www.aarovashortrally.com
Alle SRP-Racing fanaten op post !
18/06/2018 : RALLYE DE LA HAUTE-SENNE - verslag

HET VENIJN ZIT HEM IN DE STAART...
Afgelopen weekend ging het SRP-Racingteam voor de eerste maal van start met de recent aangekochte Mitsubishi Lancer Evo VII, tijdens de Rallye Haute Senne verreden in de streek rond Braîne-le-Comte. Hoewel Stefan Van Craenenbroeck slechts op een goede 20 km hiervandaan woont, stond hij hier toch nooit eerder aan de start. Ook voor co Han De Bock was het de eerste ervaring met deze rally. Beiden waren na de verkenningen op zaterdag meteen onder de indruk van het parcours. Stefan: "Het is zeker niet de gemakkelijkste rally om een wagen onder de knie te krijgen. Het parcours is snel maar technisch en telt vele blinde toppen en waaiers. De wegen zijn vaak in slechte toestand en hobbelig. Ik denk dat je hier al meermaals moet gereden hebben om vooraan mee te kunnen."
Op zondagmorgen gingen Stefan en Han dan ook behouden van start tijdens de eerste klassementsproef. Het was immers meer dan 10 jaar geleden dat Stefan nog een 4x4-bolide over de rallypaden stuurde. Het gevoel in de wagen zat echter meteen goed. De tijd die geklokt werd was meteen behoorlijk ook al omdat beide heren wisten dat er nog heel wat marge was. De Evo verteerde de vele putten en bulten zonder veel tegenzin en hield goed koers. De wagen beschikte duidelijk over een correcte basisafstelling die werd gemaakt door Mitsubishi-specialist Piet Van Hoof.
Het vertrouwen was er, de nota's waren goed dus vanaf de tweede proef werd het tempo verhoogd en werden tijden geklokt die al iets dichter in de buurt lagen van de meer ervaren piloten op dit terrein. Na de kennismaking met de vier proeven op snelheid, werd tijdens de servicebeurt een eerste balans opgemaakt. Alles naar wens. Dus: Go for it! Voor de tweede ronde werd het gaspedaal wat dieper ingedrukt, de nota's sneller gelezen en de bochten volgden elkaar in sneltempo op. De rempunten dienden nog een beetje te worden bijgeschaafd wat al proefondervindelijk gebeurde. Enkele warme momentjes gekend maar dat hoort er bij natuurlijk.
Han licht toe: "Het gaat eigenlijk heel goed. De wagen voelt goed aan en je voelt meteen dat Stefan de wagen goed in de hand heeft. Dat schept direct vertrouwen. De nota's zijn zeker ok. Op een enkele uitzondering na hebben we nog niets moeten aanpassen. We moeten enkel het brandstofverbruik in de gaten houden. Het is de eerste keer met deze wagen en dan is het altijd een beetje inschatten wat de wagen gaat verbruiken in wedstrijdomstandigheden. Hier hebben we ons toch een beetje op miskeken en zo kwamen we op de vierde proef bijna zonder brandstof te zitten. We zijn hier dan ook bewust van het gas afgegaan zodat we zeker de service nog konden bereiken. Hier hebben we wel redelijk wat tijd laten liggen maar daarvoor waren we ook niet naar hier gekomen."
Het verdere verloop van de wedstrijd verliep al even voorspoedig. Het tempo lag hoog maar zonder risico's te nemen. So far so good, tot... op 3/4de van de laatste proef. Tijdens het laatste rondje van de showproef besloot de versnellingsbak er zonder enige verwittiging de brui aan te geven. De bak blokkeerde meteen zodat de Evo op het parcours tot stilstand kwam. Gelukkig waren er enkele toeschouwers die de wagen mee aan de kant hielpen duwen. Game over!
Zwaar ontgoocheld konden Stefan en Han niet anders dan met het zicht op de eindmeet de handdoek in de ring te gooien. Een mooie zesde plaats in de eindrangschikking ging hiermee verloren. Het team zal in de komende dagen de versnellingsbak demonteren om de schade op te meten. Gevreesd wordt dat de schade dermate hoog zal zijn dat vervanging van de bak onvermijdelijk blijkt wat meteen het verdere seizoensverloop hypothekeert. Hopelijk komt het team snel met goed nieuws!
Afgelopen weekend ging het SRP-Racingteam voor de eerste maal van start met de recent aangekochte Mitsubishi Lancer Evo VII, tijdens de Rallye Haute Senne verreden in de streek rond Braîne-le-Comte. Hoewel Stefan Van Craenenbroeck slechts op een goede 20 km hiervandaan woont, stond hij hier toch nooit eerder aan de start. Ook voor co Han De Bock was het de eerste ervaring met deze rally. Beiden waren na de verkenningen op zaterdag meteen onder de indruk van het parcours. Stefan: "Het is zeker niet de gemakkelijkste rally om een wagen onder de knie te krijgen. Het parcours is snel maar technisch en telt vele blinde toppen en waaiers. De wegen zijn vaak in slechte toestand en hobbelig. Ik denk dat je hier al meermaals moet gereden hebben om vooraan mee te kunnen."
Op zondagmorgen gingen Stefan en Han dan ook behouden van start tijdens de eerste klassementsproef. Het was immers meer dan 10 jaar geleden dat Stefan nog een 4x4-bolide over de rallypaden stuurde. Het gevoel in de wagen zat echter meteen goed. De tijd die geklokt werd was meteen behoorlijk ook al omdat beide heren wisten dat er nog heel wat marge was. De Evo verteerde de vele putten en bulten zonder veel tegenzin en hield goed koers. De wagen beschikte duidelijk over een correcte basisafstelling die werd gemaakt door Mitsubishi-specialist Piet Van Hoof.
Het vertrouwen was er, de nota's waren goed dus vanaf de tweede proef werd het tempo verhoogd en werden tijden geklokt die al iets dichter in de buurt lagen van de meer ervaren piloten op dit terrein. Na de kennismaking met de vier proeven op snelheid, werd tijdens de servicebeurt een eerste balans opgemaakt. Alles naar wens. Dus: Go for it! Voor de tweede ronde werd het gaspedaal wat dieper ingedrukt, de nota's sneller gelezen en de bochten volgden elkaar in sneltempo op. De rempunten dienden nog een beetje te worden bijgeschaafd wat al proefondervindelijk gebeurde. Enkele warme momentjes gekend maar dat hoort er bij natuurlijk.
Han licht toe: "Het gaat eigenlijk heel goed. De wagen voelt goed aan en je voelt meteen dat Stefan de wagen goed in de hand heeft. Dat schept direct vertrouwen. De nota's zijn zeker ok. Op een enkele uitzondering na hebben we nog niets moeten aanpassen. We moeten enkel het brandstofverbruik in de gaten houden. Het is de eerste keer met deze wagen en dan is het altijd een beetje inschatten wat de wagen gaat verbruiken in wedstrijdomstandigheden. Hier hebben we ons toch een beetje op miskeken en zo kwamen we op de vierde proef bijna zonder brandstof te zitten. We zijn hier dan ook bewust van het gas afgegaan zodat we zeker de service nog konden bereiken. Hier hebben we wel redelijk wat tijd laten liggen maar daarvoor waren we ook niet naar hier gekomen."
Het verdere verloop van de wedstrijd verliep al even voorspoedig. Het tempo lag hoog maar zonder risico's te nemen. So far so good, tot... op 3/4de van de laatste proef. Tijdens het laatste rondje van de showproef besloot de versnellingsbak er zonder enige verwittiging de brui aan te geven. De bak blokkeerde meteen zodat de Evo op het parcours tot stilstand kwam. Gelukkig waren er enkele toeschouwers die de wagen mee aan de kant hielpen duwen. Game over!
Zwaar ontgoocheld konden Stefan en Han niet anders dan met het zicht op de eindmeet de handdoek in de ring te gooien. Een mooie zesde plaats in de eindrangschikking ging hiermee verloren. Het team zal in de komende dagen de versnellingsbak demonteren om de schade op te meten. Gevreesd wordt dat de schade dermate hoog zal zijn dat vervanging van de bak onvermijdelijk blijkt wat meteen het verdere seizoensverloop hypothekeert. Hopelijk komt het team snel met goed nieuws!
16/06/2018 : RALLYE DE LA HAUTE-SENNE - voorbeschouwing

Stefan en Han gaan dit weekend voor de eerste maal van start met de recent aangekochte Mitsubishi Lancer Evo VII Gr A. in de Rallye van Haute-Senne die verreden wordt in de streek rond Braîne-le-Comte op amper 20km van de woonplaats van Stefan. Opmerkelijk is dat Stefan hier nooit eerder aan de start stond.
et technische doch snelle parcours is kenmerkend voor deze wedstrijd. Op zaterdag 16 juni vanaf 9u30 is er de administratieve keuring met overhandiging roadbook en kan er worden verkend. In de namiddag tussen 15 en 20u30 is er de verplichte technische keuring. Op zondag 17 juni rijdt de eerste deelnemer uit het gesloten wagenpark om 8u00 met de start van de eerste ronde om 8u20.
Het parcours bestaat uit drie identieke boucles van vier proeven. De tweede boucle begint vanaf 11u40 en de laatste boucle vanaf 15u20. Rond 17u43 wordt de eerste wagen op het eindpodium verwacht. Stefan en Han krijgen het startnummer 17 op de portieren gekleefd.
Doel van de wedstrijd is de wagen te leren kennen en verder op punt te stellen. Net zoals ondertussen meer dan 10 jaar geleden toen nog met de Lancer Evo 6.5, doet het SRP-team voor de technische bijstand een beroep op de expertise van Nederlander Piet Van Hoof.
et technische doch snelle parcours is kenmerkend voor deze wedstrijd. Op zaterdag 16 juni vanaf 9u30 is er de administratieve keuring met overhandiging roadbook en kan er worden verkend. In de namiddag tussen 15 en 20u30 is er de verplichte technische keuring. Op zondag 17 juni rijdt de eerste deelnemer uit het gesloten wagenpark om 8u00 met de start van de eerste ronde om 8u20.
Het parcours bestaat uit drie identieke boucles van vier proeven. De tweede boucle begint vanaf 11u40 en de laatste boucle vanaf 15u20. Rond 17u43 wordt de eerste wagen op het eindpodium verwacht. Stefan en Han krijgen het startnummer 17 op de portieren gekleefd.
Doel van de wedstrijd is de wagen te leren kennen en verder op punt te stellen. Net zoals ondertussen meer dan 10 jaar geleden toen nog met de Lancer Evo 6.5, doet het SRP-team voor de technische bijstand een beroep op de expertise van Nederlander Piet Van Hoof.
25/02/2017 : RALLY VAN HASPENGOUW

HAN - CO-PILOOT "AD INTERIM" - DE BOCK PLACEERT EEN WOORDJE :
Mooie Rally van Haspengouw Criterium afgesloten met een derde podiumplaats in de Nissan 350Z met piloot Stefan Van Craenenbroeck.
Ik wist dat het een sterke piloot was, maar nu heb ik het eens "live" mogen en kunnen ondervinden. Knap gereden!
's Morgens lag het er iets te vettig bij voor de zware achterwielaangedreven Nissan, maar tijdens de tweede boucle op een veel droger parcours denk ik dat we ons zeker hebben laten zien. Ik heb het al eens gezegd en zeg het nog eens: zet daar een sequentiële bak in en dan zit er nog heel wat meer in!
Toffe strijd gehad met collega's Dobbelaere-Debue, Vanwinckelen-Aper (helaas de strijd moeten staken na een uitermate sterke start) en Simonis-Smolders.
Ook al was het maar als co-piloot "ad interim," toch een zeer mooie ervaring deel te kunnen uitmaken van het SRP-Racing team!
Super team om mee samen te werken!
Siegfried de Ryck, heb zoveel mogelijk mijn best gedaan om je functie naar behoren te vervullen!
Als je nog eens gaat snowboarden of duiken, ze mogen mij altijd bellen :-)
Mooie Rally van Haspengouw Criterium afgesloten met een derde podiumplaats in de Nissan 350Z met piloot Stefan Van Craenenbroeck.
Ik wist dat het een sterke piloot was, maar nu heb ik het eens "live" mogen en kunnen ondervinden. Knap gereden!
's Morgens lag het er iets te vettig bij voor de zware achterwielaangedreven Nissan, maar tijdens de tweede boucle op een veel droger parcours denk ik dat we ons zeker hebben laten zien. Ik heb het al eens gezegd en zeg het nog eens: zet daar een sequentiële bak in en dan zit er nog heel wat meer in!
Toffe strijd gehad met collega's Dobbelaere-Debue, Vanwinckelen-Aper (helaas de strijd moeten staken na een uitermate sterke start) en Simonis-Smolders.
Ook al was het maar als co-piloot "ad interim," toch een zeer mooie ervaring deel te kunnen uitmaken van het SRP-Racing team!
Super team om mee samen te werken!
Siegfried de Ryck, heb zoveel mogelijk mijn best gedaan om je functie naar behoren te vervullen!
Als je nog eens gaat snowboarden of duiken, ze mogen mij altijd bellen :-)
05/05/2016 : RALLYE-SPRINT DE HAILLOT

Vandaag (5 mei) zijn wij met ons team afgezakt naar de rallysprint van Haillot.
Deze maal was de KP volledig hertekend, maar toch nog de bekende spectaculaire passages er in. Wij starten hier om de Nissan 350Z beter te leren kennen, want tenslotte hebben wij er maar een 3-tal km mee gereden bij de aankoop.
KP1 : bij de start van de 1ste KP hadden wij direct begrepen dat de tractie ver van goed was, daarom zeer voorzichtig de KP gereden + nog een spin gemaakt (min 10 sec. ) verloren. Toegekomen op service hebben wij in overleg met onze service mannen de vering aangepast + zachtere banden geplaatst. Nu zien voor de 2de KP.
KP2 : bij het aanzetten van de start merken wij dat de tractie stukken beter is , maar nu zweeft de Nissan op hoge snelheid?
Maar wij zijn wel een stuk rapper als de 1st KP, dus wij hadden al winst . Eenmaal in het service park aangekomen , besluiten wij toch weer de hardere banden te monteren, maar de vering zachter te laten staan.
KP3 : het zwevend effect is weg op de Nissan. Conclusie : de banden waren te zacht waardoor de Nissan begon te zweven, weeral winst gemaakt om de auto te leren kennen. Maar we maakten wel een kleine fout door effe rond te gaan...
KP4 : deze werken wij foutloos af, wij weten nu toch al iets meer van de Nissan, maar zijn nog niet 100% tevreden. Er zijn nog enkele belangrijke punten die wij moeten verbeteren. De Nissan is te fel gesperd in het differentieel , dus daar moet iets aan gedaan worden. Motor en versnellingsbak zijn heel goed.
Dus ons team weet wat te doen , nog een dikke merci aan onze service mannen!
Greetz,
SRP-Rally Team
Deze maal was de KP volledig hertekend, maar toch nog de bekende spectaculaire passages er in. Wij starten hier om de Nissan 350Z beter te leren kennen, want tenslotte hebben wij er maar een 3-tal km mee gereden bij de aankoop.
KP1 : bij de start van de 1ste KP hadden wij direct begrepen dat de tractie ver van goed was, daarom zeer voorzichtig de KP gereden + nog een spin gemaakt (min 10 sec. ) verloren. Toegekomen op service hebben wij in overleg met onze service mannen de vering aangepast + zachtere banden geplaatst. Nu zien voor de 2de KP.
KP2 : bij het aanzetten van de start merken wij dat de tractie stukken beter is , maar nu zweeft de Nissan op hoge snelheid?
Maar wij zijn wel een stuk rapper als de 1st KP, dus wij hadden al winst . Eenmaal in het service park aangekomen , besluiten wij toch weer de hardere banden te monteren, maar de vering zachter te laten staan.
KP3 : het zwevend effect is weg op de Nissan. Conclusie : de banden waren te zacht waardoor de Nissan begon te zweven, weeral winst gemaakt om de auto te leren kennen. Maar we maakten wel een kleine fout door effe rond te gaan...
KP4 : deze werken wij foutloos af, wij weten nu toch al iets meer van de Nissan, maar zijn nog niet 100% tevreden. Er zijn nog enkele belangrijke punten die wij moeten verbeteren. De Nissan is te fel gesperd in het differentieel , dus daar moet iets aan gedaan worden. Motor en versnellingsbak zijn heel goed.
Dus ons team weet wat te doen , nog een dikke merci aan onze service mannen!
Greetz,
SRP-Rally Team
11/04/2015 : TAC RALLY, TIELT
Vrijdag 10 april
Met volle goesting vertrekken we om 08.00u richting Tielt. Eenmaal daar toegekomen brengen wij alles in orde om onze verkenningen aan te vatten. Wij wisten dat we enorm veel werk gingen hebben omdat het al van in 2009 geleden was dat we in Tielt nog gereden hadden ,voor mijn co-piloot was dit al veel langer geleden. Verkenningen verlopen goed met het prachtige weer. 's Avonds verloopt de technische keuring goed op een paar kleine opmerkingen na.
Zaterdag 11 april
Start om 10.23u op het podium. Wij hadden ons voorgenomen om rustig te starten, want met de Rally van Haspenhouw in ons achterhoofd was het vertrouwen ver zoek.
KP1 : zeer rustig gestart, geen problemen met de wagen, vooraan wordt er wel enorm hard gereden.
KP2 : Poelberg, dit was een KP die ik nog ken van vroeger. Deze was nauwelijks veranderd ,dus toch wat vlotter gereden. Toch ondervonden wij dat de Lexus niet presteerde zoals in de Haspenhouw Rally (oorzaak niet te verklaren).
Als we aan de finish komen, is de teleurstelling enorm, er is blijkbaar nog veel werk. Motorisch willen wij vooraan meedraaien.
De rally verloopt zo de ganse dag, dus ik geef eerlijk toe dat ik enorm teleurgesteld was op zaterdagavond.
Nu hoop ik dat de nieuwe versnellingbak die besteld is toch een beterschap zal zijn voor onze prestaties.
Ronde 2 en 3 verbeteren wij wel onze tijden, maar zeker nog niet de tijden die wij willen.
Conclusie
Eens goed nadenken wat en waar we nog gaan in investeren. Het enige positieve dat wij kunnen verklaren, is dat onze remmen en zeker mijn prethendel (handrem) perfect werken. Alsook over de vering zijn wij tevreden.
Nu hebben we besloten om in Bocholt niet te starten (omdat wij toch voor geen kampioenschap rijden), maar wél in de ORC Rally, omdat wij daar zeker aan de start moeten staan wegens sponsor verplichtingen.
Greetz,
SRP-Rally Team
Met volle goesting vertrekken we om 08.00u richting Tielt. Eenmaal daar toegekomen brengen wij alles in orde om onze verkenningen aan te vatten. Wij wisten dat we enorm veel werk gingen hebben omdat het al van in 2009 geleden was dat we in Tielt nog gereden hadden ,voor mijn co-piloot was dit al veel langer geleden. Verkenningen verlopen goed met het prachtige weer. 's Avonds verloopt de technische keuring goed op een paar kleine opmerkingen na.
Zaterdag 11 april
Start om 10.23u op het podium. Wij hadden ons voorgenomen om rustig te starten, want met de Rally van Haspenhouw in ons achterhoofd was het vertrouwen ver zoek.
KP1 : zeer rustig gestart, geen problemen met de wagen, vooraan wordt er wel enorm hard gereden.
KP2 : Poelberg, dit was een KP die ik nog ken van vroeger. Deze was nauwelijks veranderd ,dus toch wat vlotter gereden. Toch ondervonden wij dat de Lexus niet presteerde zoals in de Haspenhouw Rally (oorzaak niet te verklaren).
Als we aan de finish komen, is de teleurstelling enorm, er is blijkbaar nog veel werk. Motorisch willen wij vooraan meedraaien.
De rally verloopt zo de ganse dag, dus ik geef eerlijk toe dat ik enorm teleurgesteld was op zaterdagavond.
Nu hoop ik dat de nieuwe versnellingbak die besteld is toch een beterschap zal zijn voor onze prestaties.
Ronde 2 en 3 verbeteren wij wel onze tijden, maar zeker nog niet de tijden die wij willen.
Conclusie
Eens goed nadenken wat en waar we nog gaan in investeren. Het enige positieve dat wij kunnen verklaren, is dat onze remmen en zeker mijn prethendel (handrem) perfect werken. Alsook over de vering zijn wij tevreden.
Nu hebben we besloten om in Bocholt niet te starten (omdat wij toch voor geen kampioenschap rijden), maar wél in de ORC Rally, omdat wij daar zeker aan de start moeten staan wegens sponsor verplichtingen.
Greetz,
SRP-Rally Team